Gatupratare för ökad butiksexponering

Oavsett vilken typ av affärsverksamhet man bedriver så är det alltid viktigt att man marknadsför sig på bästa möjliga sätt. Det finns både dyra och billiga alternativ, liksom massor av olika sätt att göra sitt namn vida känt på: reklamprodukter som profilkläder, flaggor och gratispennor, TV- och radioreklam, sociala media, broschyrer, kataloger och affischer. Det allra bästa är att kombinera många olika former av reklam, då man på så sätt kan komma ut på en så bred marknad som möjligt, och nå människor på olika nivåer. Bara för att man gör reklam på radio innebär det inte att alla lyssnar och även om internet har tagit över världen så är det inte alla som använder sociala media. Gatupratare är ett bra sätt att ge uppmärksamhet åt sig själv och sina produkter på och kommer i många versioner.

 

Gatupratare genom tiderna

Gatupratare är en av de äldsta reklammetoderna och har länge visat sitt värde. Namnet kommer ifrån deras ursprungliga användningssätt då de kom i sällskap med en utropare. Man brukade till exempel sälja tidningar på gator och torg med hjälp av en sådan skylt och den som var försäljare stod och utannonserade huvudrubrikerna. Idag får de flesta människor hem sina tidningar i brevlådan eller går och köper dem i närmaste butik, men fram tills för inte så länge sedan var det alltså människor som pratade med en på gatan som sålde dem.

 

På engelska brukar man kalla gatupratare för sandwitch-boards, eftersom de bars av personer som gick omkring med dem på sig som en macka. Man trädde gatuprataren över huvudet och bar den sedan med hjälp av tjocka remmar över axlarna och på så sätt kunde förbipasserande se dess budskap både fram- och bakifrån. Den som bar skyltarna kunde följa massorna eller hålla sig i närheten av verksamheten och detta blev ett extremt populärt sätt att göra reklam i storstäder som New York och London.

 

Det är från dessa ursprungliga gatupratare som vi idag har de fiffiga, självstående skyltar som står vid utställningsmontrar, framför butiker på trottoarer och vid informationsställen. De är lätta att hantera och kostar inte mycket, och det finns många olika modeller att välja på.

 

Hur fungerar gatupratare?

Själva poängen med en gatupratare är att berätta att ”här är jag”. Det kan handla om en butik på gatunivå där skylten helt enkelt visar att man hamnat rätt, eller ett företag i byggnaden som vill visa att kunden kommit fram till korrekt adress. Skyltar finns det gott om i olika former och modeller men gatprataren är där för att stå rakt framför en! Förutom att berätta att man är framme vid sitt mål så används gatuprataren också för att visa speciella erbjudanden som kan ändras från stund till stund. Man har kanske en dagskampanj som under timmarnas lopp blir allt bättre och därför kan denna form av skyltning vara ett effektivt sätt att få in kunder här och nu.

 

Metall, plast eller trä – det finns många olika material som gatupratare är tillverkade av men vad de alla har gemensamt är att de står självständigt på gatan eller trottoaren, utan att behöva luta mot något annat. De klassiska modellerna är som ett upp och nervänt ”V” och på varje sida finns det utrymme för budskapet, namnet eller annonsen. Det finns också cirkelformade och platta modeller som står på en bock eller ett ben och de kommer alla i olika storlekar och höjder. Vissa är tunga och andra lätta som fjädrar men överlag brukar de vara relativt stadiga för att kunna klara av blåst och regn.

 

Oavsett vilket typ eller storlek man väljer så finns det på gatupratarens sidor utrymmer för en affisch eller ett plakat där man skriver det budskap man vill förmedla. Det kan handla om att skriva direkt på skylten eller att sätta fast tryckta papper eller foton med små clips och det fiffiga är att man enkelt och snabbt kan byta ut dem om man vill.

 

Vem behöver gatupratare?

En gatupratare kan vara ett oumbärligt litet reklamvapen för precis alla, och fungerar dessutom jättebra även för privatpersoner som kanske vill visa var festen är eller hur man skall hitta lägenheten de vill sälja. Eftersom de inte kostar mycket är de alldeles utomordentliga för alla men ser samtidigt mycket mer professionella ut än en handskriven och hemmagjord skylt.

 

Här följer några exempel på vem som skulle kunna behöva en gatupratare och hur:

 

Butik eller salong. Om man har en butik eller en skönhetssalong så kan en gatupratare vara ett bra sätt att visa var man befinner sig. Kanske butiken inte ligger på huvudgatan utan i en gränd så då är det guld värt att på detta enkla vis kunna visa var man är. Eftersom man lätt kan ändra vad det står på skylten kan man också komma med specialerbjudanden för stunden; en vara till halva priset, en bonus om man köper en viss tjänst eller en specialrabatt under en viss tidpunkt.

Restaurang, bar eller café. Om man befinner sig i en stad finns det alltid en hel del konkurrens så därför kan en gatupratare var ett bra sätt att erbjuda någon konkurrenskraftigt: en öl till maten, en bit tårta till latten eller kanske en matlagningslektion på eftermiddagen? Man kan också fresta sina kunder genom att visa sin meny på gatuprataren, eller informera dem om vad dagens rätt innebär. Vissa ställen tycker också att det är roligt att sätta en liten gullig kommentar eller ett roligt skämt på sin gatupratare, vilket är ett smart sätt att få förbipasserande att regelbundet titta på vad som står på den dag för dag. Turister som är på plats för första gånger får också stor hjälp av gatupratare!

Muséer, visningslokaler, gallerier. Återigen så kan gatuprataren fungera som vägvisare men också komma med bra information om vad som utställs för tillfället, hur mycket inträdet kostar eller vilka tider man kommer att ha visningar på. Inne i lokalerna kan man också använda gatupratare för att visa var shoppen eller matsalen ligger för sina besökare.

Mäklare. Om man säljer hus och lägenheter har man speciella visningsdagar där potentiella köpare kan komma på besök och se över den lokal man funderar på att köpa. Med en gatupratare visar man på enklast möjliga vis var våningen är, och på skylten kan man sätta sin logo liksom instruktioner om hur många trappor upp den ligger eller under vilka timmar det råder öppet hus.

Företag. Om man driver ett företag så är det vanligt att man befinner sig på ett visst våningsplan i en byggnad. Med hjälp av en bra gatupratare kan man visa för sina klienter var man är och hur hissen fungerar, till exempel.

Utställningar. Det är extremt viktigt att man syns under en utställning då massor av olika företag i samma bransch konkurrerar om besökarna. Eftersom man befinner sig inomhus behöver man inte oroa sig för vädret makter så därför är det inte nödvändigt att skylten är tung; tvärtom är det lättare att hantera en gatupratare som inte väger så mycket.

Regler om gatupratare

I Sverige finns det ett antal regler om gatupratare som framförallt har med säkerhet att göra och de handlar dels om hur de skall se ut, var de får stå och vilka budskap de får förmedla. De får inte på något vis vara i vägen, då detta kan bli farligt för blinda, och det är viktigt att de är tillverkade av material som inte går sönder eller ramlar omkull i första taget av en vindpust eller en knuff. Särskilt i städer är dessa regler mycket viktiga så därför är det bra om användaren är noga med att följa dessa riktlinjer