Dra åt dig uppmärksamhet på event med en snygg mässmonter

Varje år arrangeras det hundratals mässor för olika branscher i Sverige och utlandet och det är ett utmärkt tillfälle för både företag och kunder att sammankomma. En mässa kan ha ett visst tema eller bestå av en salig blandning med en specifik röd tråd som håller samman det hela. Som kund är det ofta mycket roligt att gå på mässa eftersom man får tillfälle att upptäcka och utforska olika produkter och tjänster, se vad som är nytt på marknaden, se på visningar och lyssna på föredrag i vitt skilda ämnen.

 

Som företagare är mässor ett av de allra viktigaste sätten att inte bara hålla sig a jour med den rådande marknaden, utan också för att visa omvärlden vem man är, vad man står för och vad man har att erbjuda. Mässor ger också entreprenörer tillfälle att träffas sinsemellan, utbyta information och kontaktnummer samt, självfallet, att hålla ett öga på konkurrenterna. Genom att se vad andra gör inom samma bransch kan man inhämta värdefull information om hur man själv kan förbättra sig och vad man bör akta sig för. Man kan säga att det finns två typer av människor som möts på en mässa:

 

Utställaren. Detta är företaget som presenterar sig självt genom att visa sina produkter och demonstrerar vad de kan göra, vare sig det handlar om föremål eller tjänster. Utställare vill med detta komma i kontakt med framtida kunder liksom visa sina redan existerande samarbetspartners att man ständigt jobbar på att vara fysiskt och aktivt närvarande på marknaden.

Besökaren. Individerna som utställaren framför allt annat vill nå. Det kan röra sig om en kund som själv är företagare och som är intresserad av att köpa utställarens produkter och tjänster för att sedan i sin tur sälja dem till sina kunder, till exempel en klädbutik som kommit för att se modehusets senaste alster eller en boklåda som vill inspektera olika bokförläggare. Det kan också handla om privata individer som kan handla direkt från utställaren, till exempel en privatperson som vill skaffa ny mobiltelefon och som kommit för att se vilka olika alternativ han eller hon har. Om det är tjänster man säljer kan det vara kunder som vill se vilka metoder personliga tränare använder sig av eller hur en viss skola väljer att undervisa.

Grundtanken bakom en mässa är dock framförallt demonstration. Här kan man visa framfötterna, presentera sina produkter och knyta värdefulla kontakter. Det är ett fantastiskt tillfälle att som ny introducera sig och som gammal visa att man fortfarande har en stark närvaro. För att kunna göra det är det viktigt att man tänker igenom sin visningsmonter ordentligt eftersom displayen är ansiktet utåt för alla de hundratals besökare som kommer att passera. Det är viktigt att allt är rent och snyggt, lättåtkomligt och informativt. En mässmonter är konstruerad på exakt det sättet så att olika typer av produkter skall presenteras så väl som möjligt.

 

Varför utställningsmonter?

En utställningsmonter brukar antingen se ut som en slags bokhylla, en pelare med olika nivåer eller som ett bord. Det finns ett flertal varianter på alla dessa modeller men över lag är de byggda för att visa kunder olika produkter, antingen genom att man har produkterna rakt framför sig och har möjlighet att vidröra dem, genom att man ser på dem genom ett glas eller att man tittar ner på en disk med olika föremål framställda. Vilket som passar bäst beror helt på vad det är man vill presentera. Om man vill att kunden skall kunna interagera med utställningsföremålen är det en bra idé att ha dem framme, medan saker man endast vill att besökare skall titta på hellre skall förvaras i stängda montrar då det kan handla om värdesaker eller extremt ömtåliga föremål.

 

 

Förutom produkter så är det mycket bra att ge utrymme för olika broschyrer och profilprodukter. Här kan besökaren plocka till sig egen information liksom passa på att få sig en god karamell eller en praktisk penna med ditt företags logo på. Varför inte varva; om det finns sötsaker tillhands i montrar med dina produkter så lär folk stanna lite längre hos just dig.

 

Planera rätt

Vid en mässa så brukar det råda lite kaos eftersom det finns massor av företag som ställer ut liksom ett stort antal besökare. Detta bör betraktas som en framgång och absolut inte som något jobbigt, men det kan ibland upplevas som lite överväldigande. Här är det viktigt att man planerar sitt utställningsutrymme väl så att inget försvinner i mängden och därför passar olika hyllor och glasmontrar extra bra.

 

En väggmonter kan synas på långt håll och ser man till att den har optimal belysning kan den dra åt sig uppmärksamhet både för att den är snygg och att den presenterar intressanta varor även om man betraktar den på avstånd. Var nog med att allt är snyggt och enkelt uppställt; om man lastar på för många saker försvinner de lätt ur synfältet och kunden får inget riktigt begrepp om vad han eller hon tittar på. Tänk på mässmontrarna som ett skyltfönster till en skoaffär; lägger man alla skor i en stor hög kommer ingen kunna se vad du egentligen säljer, medan prydligt placerade par med skor ger en bra bild över vad man har att erbjuda.

 

När man ställer ut på en mässa har man ett ganska begränsat utrymme så testa dig gärna fram för att se hur besökarna bäst får rum och kan se vad du presenterar. Glasmontrar som man kan se från alla håll ger möjlighet för flera att titta på produkterna och en stor väggmonter som är bred sparar både på rumsyta och tillåter många personer att betrakta dina utställningsföremål på en gång.

 

Är ni en eller flera som skall jobba på mässan? Se till att det finns bra med utrymme för alla som skall befinna sig på utställningsområdet så att de lätt kan samtala med besökare och visa varorna. Det är alltid en god idé att komma i god tid innan mässan slår upp sina dörrar åt allmänheten och göra några testvändor så att man är riktigt nöjd.

 

Skylta väl

Som sagt, det gäller att stå ut i mängden och därför är det viktigt att ens mässmonter syns tydligt på håll. Var inte rädd för att skylta lite extra; under en mässa blir folk ofta lite snurriga i vimlet så stora, klara skyltar med företagets logo och vad man gör reklam för är aldrig fel. Man kan också sätta upp olika sorters skyltar på flera olika ställen på mässan för att hjälpa besökarna att hitta rätt.

 

Klarhet och tydlighet är A och O under en utställningsmässa så se till att de allra bästa produkterna är väl presenterade. En snygg utställningsdisplay som är väl upplyst och som har tydlig, lättförståelig information är guld värt och kombinerar man det med klara skyltar, lätt tillgänglighet och ett trevligt bemötande så kan man se fram emot rikigt bra feedback och goda resultat.

 

Det lilla extra

Om man verkligen vill synas på en mässa så finns det några fiffiga saker som man kan göra med sin mässmonter som kommer att dra åt sig extra uppmärksamhet. Har du till exempel en produkt att demonstrera så kan det vara roligt för besökaren att själv få prova på. Du kan också pryda din mässmonter med vackra saker, som blommor, ett akvarium eller en projektor som visar en välproducerad slideshow och ”muta” dina besökare med små presenter här och där. Musik kan också vara trevligt så länge den inte är för hög. En eller ett par stolar kan också vara särskilt uppskattade då människor som går på mässa ofta blir trötta, vilket är ett tillfälle för dig att visa att du tänker på allt. Kan det bli proffsigare?